Ville Mantere 21, Konemestari
Syntynyt Kotkassa, mutta henkeen ja vereen Kymiläinen.
Koulutukseltaan konemestari Kotkan merenkulunoppilaitokselta (2014). Suoritti
harjoittelunsa Saimaan Matkaverkko Oy:llä vuonna 2012. Tuli yhtiöön tuttavan
suosituksen perusteella. ”Ville on yhtiön oma papupata”.
Tykkään työstäni ja paljon. Patu Patasta lainatakseni
minulla on työtäni kohtaan sammumaton jano ja vapauden kaipuu. Parhaimmillaan
työni on erittäin haastavaa ja silloin saan pistää kaikkeni likoon, jotta
vaikeatkin ongelmat pystytään ratkaisemaan nopeasti. Vaikka välillä suoraan
sanottuna v*tuttaa, niin kyllä tämä ala tuntuu olevan minulle se oikea.
Työni Saimaan Matkaverkolla on monipuolista ja vaihtelevaa.
Toimin niin konehuoneessa moottoriremontteja tehden, kuin myös välillä asiakkaille
aamupuuroa keitellen ja hyttejä siivoillen. Kun m/s Brahelle keväällä
ensimmäisen kerran tulee, niin ei täältä pois edes haluaisi lähteä. Täällä
ollaan yhtä suurta perhettä. toisia autetaan elämän ylä- ja alamäissä sekä
iloitaan ja suretaan yhdessä elämän kulkua.
Kuten jo koulutukseni aikana minulle selvisi se, että tämä
työ on elämäntapa ja sitä tehdään lähes pelkästään rakkaudesta lajiin, sillä
tällä alalla ei pärjää jollei henkinen kantti riitä.
Minä rakastan työtäni.
”Konemestarin päivä M/S Brahella”
Normaaliin konemestarin päivään liittyy monia toimenpiteitä,
joita pitää suorittaa enne ajoa, ajon aikana ja sen jälkeen. Konemestarin
vastuulla on koneistojen valvonta, niiden huolto- ja korjaustyöt, varaosien
hankinta ja poltto- ja voiteluaineiden täydennykset. Saimaan Matkaverkon
konemestari Ville Mantere kertoo hänen normaalistaan työpäivästään M/S
Brahella.
Normaalina ajopäivänä herätyskelloni soi kello 06.00
aamulla, jolloin herään ja suoritan aamutoimet ja syön aamupalan, jonka
keittiön henkilökunta on jo valmistanut hyvissä ajoin. Laiva lähtee ajopäivinä
normaalisti kello 09.00 – 12.00 aikaan, jota ennen on käytävä läpi ns.
”Checkkauslista” läpi. Listaan kuuluu muun muassa päivätankkien separointi,
koneöljyjen ja vesien tarkastaminen ja mahdolliset lisäykset.
Varsinaisten koneiden ylösajon aloitan tuntia ennen laivan
lähtöä, jolloin käynnistän apukoneen ja tahdistan sen verkkoon, jotta se
tuottaa aluksen tarvitseman sähkön. Tahdistamisella tarkoitetaan apukoneen kierrosten
säätämistä siten, että taajuus saadaan oikeaksi. Tahdistuksen jälkeen
käynnistän hyttien ilmastoinnin ja tarkistutan sen toimivuuden. Puoli tuntia
ennen lähtöä käynnistän pääkoneiden ja vaihteistojen esivoitelun, jonka
tarkoituksena on varmistua siitä että voiteluöljy kiertää oikein moottorissa. 15
minuuttia enne lähtöä kytken konehuoneen tuuletuksen päälle ja samalla
käynnistän pääkoneet.
Pääkoneiden lämmöt ajetaan noin 90 celsiukseen, joka on
M/S Brahen normaali koneen toimintalämpötila. Lämmityksen yhteydessä tarkistan
koneiston jäähdytyksen ja öljyn kierron, pakokaasun lämpötilan ja myös, että
koneet toimivat moitteettomasti. 5 minuuttia ennen lähtöä siirrän pääkoneiden
ohjailun komentosillalle, jonka jälkeen siirryn auttamaan köysien laitossa ja
yritän myös parhaani mukaan keretä laiturilta laivaan…
Ajon aikana sovimme vahtien vuorottelusta, jotta konehuone
olisi aina miehitetty, mahdollisten ongelmien vuoksi. Ajon aikana tarkistan 30
minuutin välein koneiden toimivuuden ja kirjaan koneen käyttöarvoja ylös niin
kutsuttuun konegladiin.
Satamaan tultaessa avustan köysien laitossa, jonka jälkeen
siirryn konehuoneeseen. Koneiden ohjailu on jo siirretty konehuoneeseen.
Pääkoneiden annetaan jäähdytellä 10 – 20 minuuttia, jonka jälkeen sammutan ne.
Maasähkön kytken päälle kun asiakkaat ovat lähteneet laivasta, jonka jälkeen
sammutan myös apukoneen.
Satamassa tyhjennän myös
septi-tankit, tarkistan makeanveden riittävyyden ja lasken ajon
polttoainekulutuksen. Ajotunnit ja polttoaineen kulutuksen kirjaan ylös konepäiväkirjaan
jonka jälkeen allekirjoitan tunnit ja arvot ja voin siirtyä vapaalle.
-Ville
-Ville
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti