maanantai 11. heinäkuuta 2016

Konemestari Ville

Ville Mantere 21, Konemestari

Syntynyt Kotkassa, mutta henkeen ja vereen Kymiläinen. Koulutukseltaan konemestari Kotkan merenkulunoppilaitokselta (2014). Suoritti harjoittelunsa Saimaan Matkaverkko Oy:llä vuonna 2012. Tuli yhtiöön tuttavan suosituksen perusteella. ”Ville on yhtiön oma papupata”.

Tykkään työstäni ja paljon. Patu Patasta lainatakseni minulla on työtäni kohtaan sammumaton jano ja vapauden kaipuu. Parhaimmillaan työni on erittäin haastavaa ja silloin saan pistää kaikkeni likoon, jotta vaikeatkin ongelmat pystytään ratkaisemaan nopeasti. Vaikka välillä suoraan sanottuna v*tuttaa, niin kyllä tämä ala tuntuu olevan minulle se oikea.
Työni Saimaan Matkaverkolla on monipuolista ja vaihtelevaa. Toimin niin konehuoneessa moottoriremontteja tehden, kuin myös välillä asiakkaille aamupuuroa keitellen ja hyttejä siivoillen. Kun m/s Brahelle keväällä ensimmäisen kerran tulee, niin ei täältä pois edes haluaisi lähteä. Täällä ollaan yhtä suurta perhettä. toisia autetaan elämän ylä- ja alamäissä sekä iloitaan ja suretaan yhdessä elämän kulkua.  

Kuten jo koulutukseni aikana minulle selvisi se, että tämä työ on elämäntapa ja sitä tehdään lähes pelkästään rakkaudesta lajiin, sillä tällä alalla ei pärjää jollei henkinen kantti riitä.
Minä rakastan työtäni.
-          Ville

”Konemestarin päivä M/S Brahella”

Normaaliin konemestarin päivään liittyy monia toimenpiteitä, joita pitää suorittaa enne ajoa, ajon aikana ja sen jälkeen. Konemestarin vastuulla on koneistojen valvonta, niiden huolto- ja korjaustyöt, varaosien hankinta ja poltto- ja voiteluaineiden täydennykset. Saimaan Matkaverkon konemestari Ville Mantere kertoo hänen normaalistaan työpäivästään M/S Brahella.

Normaalina ajopäivänä herätyskelloni soi kello 06.00 aamulla, jolloin herään ja suoritan aamutoimet ja syön aamupalan, jonka keittiön henkilökunta on jo valmistanut hyvissä ajoin. Laiva lähtee ajopäivinä normaalisti kello 09.00 – 12.00 aikaan, jota ennen on käytävä läpi ns. ”Checkkauslista” läpi. Listaan kuuluu muun muassa päivätankkien separointi, koneöljyjen ja vesien tarkastaminen ja mahdolliset lisäykset.

Varsinaisten koneiden ylösajon aloitan tuntia ennen laivan lähtöä, jolloin käynnistän apukoneen ja tahdistan sen verkkoon, jotta se tuottaa aluksen tarvitseman sähkön.  Tahdistamisella tarkoitetaan apukoneen kierrosten säätämistä siten, että taajuus saadaan oikeaksi. Tahdistuksen jälkeen käynnistän hyttien ilmastoinnin ja tarkistutan sen toimivuuden. Puoli tuntia ennen lähtöä käynnistän pääkoneiden ja vaihteistojen esivoitelun, jonka tarkoituksena on varmistua siitä että voiteluöljy kiertää oikein moottorissa. 15 minuuttia enne lähtöä kytken konehuoneen tuuletuksen päälle ja samalla käynnistän pääkoneet. 

Pääkoneiden lämmöt ajetaan noin 90 celsiukseen, joka on M/S Brahen normaali koneen toimintalämpötila. Lämmityksen yhteydessä tarkistan koneiston jäähdytyksen ja öljyn kierron, pakokaasun lämpötilan ja myös, että koneet toimivat moitteettomasti. 5 minuuttia ennen lähtöä siirrän pääkoneiden ohjailun komentosillalle, jonka jälkeen siirryn auttamaan köysien laitossa ja yritän myös parhaani mukaan keretä laiturilta laivaan…

Ajon aikana sovimme vahtien vuorottelusta, jotta konehuone olisi aina miehitetty, mahdollisten ongelmien vuoksi. Ajon aikana tarkistan 30 minuutin välein koneiden toimivuuden ja kirjaan koneen käyttöarvoja ylös niin kutsuttuun konegladiin.

Satamaan tultaessa avustan köysien laitossa, jonka jälkeen siirryn konehuoneeseen. Koneiden ohjailu on jo siirretty konehuoneeseen. Pääkoneiden annetaan jäähdytellä 10 – 20 minuuttia, jonka jälkeen sammutan ne. Maasähkön kytken päälle kun asiakkaat ovat lähteneet laivasta, jonka jälkeen sammutan myös apukoneen.

Satamassa tyhjennän myös septi-tankit, tarkistan makeanveden riittävyyden ja lasken ajon polttoainekulutuksen. Ajotunnit ja polttoaineen kulutuksen kirjaan ylös konepäiväkirjaan jonka jälkeen allekirjoitan tunnit ja arvot ja voin siirtyä vapaalle.

-Ville


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti